tisdag, mars 10, 2009

Svackan

Jag hade min glansperiod, men någonting hände. Jag levde på topp, men så föll jag. Jag njöt av dagen, men den dag njöt jag lite för mycket...

Senaste året har någonting hänt i mitt liv. Inte bara har jag haft ett underbart år med min pojkvän som resulterat i att vi tillsammans skaffat en lägenhet (som jag dock än så länge bara delvis bor i tills jag studerat klart till sommaren). Inte heller har året inneburit många mysiga stunder med mina underbara vänner (främst med mina härliga mattetjejer som lyst upp min tid). Nej, det senaste året att inneburit mycket stress, plugg och ja... onyttigheter.

Jag hade nästan nått min målvikt (runt 62-63kg) då jag plötsligt började slappna av. Jag började leva ett annat liv, ett liv där jag tillät mig mycket mer... lite för mycket. Jag kan inte skylla på något annat är dålig självdisciplin men visst finns det en del orsaker till varför det blivit som det blivit. Jag levde för träning och god kosthållning, jag levde kanske lite väl mycket ifrån mina vänner.

Raset
Det hela började i våras då jag skrev på min D-uppsats i svenska. Tiden var knapp, humöret vissa stunder på bott och orken var som bortblåst. Energi och glädje hämtades i mina gamla dåliga vanor - frosseri! Genom mat, godis och kakor till kaffet höll jag ögonen öppna och orken uppe. Och inte bara orken, vikten också. Jag började tillåta mig det ena och det andra med motivationen "du har ju varit så duktig".

Sen kom sommaren. Sommar hos föräldrar och vänner. Sommar då man ska njuta. Åter igen, njöt jag för mycket. Jag kände hur träningen blev allt mer bortglömd och fika blev ett ständigt återkommande moment i vardagen. Det var nog då mitt sötsug väcktes till liv på riktigt igen.

Hösten bestod av plugg, plugg, plugg. Jag avslutade den svåraste kursen under hela min studietid och lyckades riktigt bra tillslut. Det efter många många kvällar med tröstgodis. Helt plötsligt blev godis och främst kakor en tröst, en motivationshöjare och något som blev allt mer vanligt och ledde till... ja där jag är nu... 5kg tyngre än där jag slutade senast. Visst träningen går hyffsat och jag träna främst Body Pump.

Se framåt
Nu måste motivationen komma tillbaka och främst sötsuget försvinna! Jag vill må sådär bra som jag en gång gjorde, vill känna mig vacker och komma i mina klänningar jag köpte under min "bra period". Att starta upp bloggen igen går lite emot mig. Den kommer aldrig blir så bra som den en gång varit. Men jag måste ändå göra ett försök. Ett försök till självkänsla.

Långt inlägg men det jag ville ha sagt var: jag hamnade på botten, nu ska jag kravla mig upp igen!

2 kommentarer:

Em Löfgren sa...

åh hej Jessica!!! åh vad roligt att du är tillbaka!! =) gud vad kul!! =)
ser fram emot att följa din blogg igen! saknat ditt bloggande *stor kram*!!

Silverscreen sa...

Åh, säger som Emliscious! Din blogg var den första träningsblogg som jag läste! Har saknat den :) Kul att du är tillbaka! *kram*