söndag, mars 26, 2006

Matschema

Dags att planera maten inför kommande vecka.
Jag tror själv inte fullt ut på någon diet eller liknande. Jag tror på sunt förnuft och på att inte ändra alltför många matvanor på en gång, då man lätt kan tappa suget i så fall.
Några saker jag själv ska tänga på är:
  • Dricka mer vatten. Kanske ha en tillbringare i kylskåpet så jag kan mäta ungefär hur mycket jag dricker? 1,5 -2 liter är väl det som brukar rekomenderas?
  • Välja light, osockrat och fiberberikat före vanliga produkter.
  • Ha en ätardag i veckan, så att jag orkar med de andra dagarna.
  • Äta det största målet mitt på dagen, inte på kvällen! Jag behöver inte så mycket energi för att bara sova och jag hinner inte förbränna det innan jag ska lägga dig.
  • Äta mellanmål! Äta frukt mellan målen så jag aldrig hinner bli sugen på det där söta onyttiga.
  • Sluta att äta bröd. I och med att jag slutar med bröd försvinner också smöret och osten. Blir jag alltför sugen blir det grovt bröd och jag ska försöka med light mjukost istället för smör (eller sluta med det helt) och ha ett magert pålägg på, exempelvis kalkonbröst.
Med dessa punkter i huvudet har jag utformat en veckomålsedel som ser ut såhär:Nu är det bara att hoppas att jag lyckas följa detta någolunda.
Skicka gärna massa recepttips! Någon som vill ha receptet till något här ovan är det bara att fråga så kan jag fixa det.

Blivit en långpromenad i helgen på en dryg timme, men annars väldig lugn helg på motionshållet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det verkar bra, men äter du ingen middag?