tisdag, mars 21, 2006

Åtta små tips

Sju små tips från mig att tänka på såhär i början... förmodligen sådana du redan vet men kanske behöver tänkas på ytterligare en eller två gånger. (Jag vill nu inte påstå att detta är några rätt eller fel utan bara allmäna råd som jag själv ska försöka följa bättre)

  1. Morötter
    - Belöna dig själv! T.ex. efter 5 träningstillfällen ska jag få en spadag hemma, efter 10 ska jag få köpa den där tröjan jag tittat på o.s.v. (Ska avslöja mina egna små morötter senare i veckan)
  2. Stegräknare
    - Skaffa dig en stegräknare och tävla mot dig själv. 10 000 steg per dag är rekomenderat antal för att lyckas gå ner i vikt. Gå gärna innan frukost då du förbränner som allra bäst då. Varför inte ha små deltävlingar ex. flest steg per dag, bästa genomsnittliga antalet steg per vecka, antal dagar md över 10 000 steg i följd o.s.v.
  3. Drick vatten
    - Drick ca 2 liter vatten per dag. Det gör att hungerkänslan försvinner till viss del.
  4. Frukt och nötter
    - Socker är ju som alla vet en stor fälla. Frukt innehåller också socker, men ett bättre sådant än vad exempelvis kakor och choklad gör. Frukt är faktiskt väldigt gott! Gör fruktsallader, fruktsmoothies med lättyoghurt och prova nya frukter. En del frukter kan verka dyra, men vad kostar inte en påse godis? Nötter innehåller nyttigt fett och kan också tillfredställa suget man kan få.
  5. Träningskompis
    - Skaffa dig en träningskompis så ni tillsammans kan motivera varandra. Eller varför inte starta upp en blogg så att andra kan hålla koll på hur du sköter dig. Det viktiga då är bara att du är ärlig.
  6. SOV!
    - Sömn ökar förbränningen och du blir piggare under dagen. Minst sju timmars sömn per natt.
  7. Dokumentera resultat
    - Ta kort på hur du ser ut nu, skriv upp din vikt och dina mått o.s.v. Det är alltid bra att kunna gå tillbaka och ha något att jämföra med efter ett tag då motivationen tryter. Kan du peka på dina resultat känns det förmodligen lättare att motivera sig igen.
  8. Ha en ätardag
    - det kan vara svårt att hålla sig borta från allt sött och onyttiga saker varje dag. Ha en ätardag i veckan då du riktigt får gotta dig själv. Men tänk inte att du kan dela upp din ätardag ifall du inte äter så mycket under den första.

För övrig har jag gått en promenad på 6-7km idag. Men min stegräknare verkar ha gett upp då den visar på knappa 3000 steg.

Inga kommentarer: