onsdag, augusti 02, 2006

Tarteller

Som ni märker uppdateras inte bloggen så ofta som den tidigare har gjorts. Detta på grund av att jag har SOMMARLOV! Hmm... härligt, fast att det är skyfall för tillfället.

Sommarlov för mig innebär: ta det lugnt, gotta mig, träffa kompisar och älskligen mera och känna att jag har en hel mängd saker som jag borde göra, men som får vänta ändå eftersom tiden inte räcker till. Som ni märker finns det ingen plats för någon form av motion... hmm... dålig bortförklaring. Jag är helt enkelt för lat för att ta ta mig i kragen och motionera så mycket som jag önskar att jag gjorde. Det ska bli ändring snart i allafall... jag lovar!
Ska bättra mig med bloggandet också (ifall det nu är någon mer än jag själv som bryr sig) då skolan kört igång.

Imorgon är det min tur att ha med sig någon kaka till symötet med tjejerna (och killarna?).
I min mammas senaste Hemmets Veckotidning tipsade de om fem olika sorters kakor med långt GI-värde (alltså minimalt med snabba kolhydrater). Ska prova att göra blåbärstarteller i morgon (fast istället för att göra fyra små ska jag göra en stor).

Recepetet för den intresserade (blir den fin och blir jag klar så ska jag försöka lägga in en bild imorgon):

Blåbärsttarteller
4 st

Pajdeg
150 g malen mandel
125 g smör
1 msk fruktsocker
Fyllning:
150 g blåbär
1 msk majsstärkelse
1 msk fruktsocker

Gör så här:
  1. Mixa samman mandel, smör och fruktsocker till en pajdeg.
  2. Tryck ut i fyra tartellformar eller i en stor form, ca 20-22 cm i diameter.
  3. Klä in kanterna med folie och baka i ugnen på 150 grader, ca 10 minuter.
  4. Rör samman blåbären, majsstärkelse och fruktsocker.
  5. Fördela i pajformarna och grädda ytterligare 10 min på 175 grader.
  6. Låt svalna av och servera gärna med en klick grädde (eller vaniljvisp som jag tänker har till istället då det både är godare och lättare)

Inga kommentarer: