torsdag, april 26, 2007

Träning igen

Sådär.. nu har två dagar passerat.
Igår blev det ingen träning förut cyklingen, idag däremot blev det cykling samt step (25min), core (25min) och yoga (25min). Skönt efteråt (39/100). Men imorgon kommer väl värken.
Märkte förresten att min rumpa inte alls värker efter spinningen i tisdags som den gjort förrut. Har man kanske tränat bort det?

Maten då?
Enligt schemat med lunch och kvällsmat... men ja.. igår slarvade jag rejält på kvällen då jag trodde att lite socker skulle göra mig piggare, vilket absolut inte stämde. Och idag har jag ätit några saltlakrits bitar. Jag som inte ens gillar lakrits.

Påsen med lakrits fick jag från HM när jag var där och handlade tidigare under dagen. Blev en tunika/klänning i grått... i storlek S :-) Gillar det nya modet som gör att man kan ha mindre storlekar.

Var hos sjuksyster idag och tog blodtryck och kollade hb-värdet eftersom jag ofta känner mig yr. Allt var normalt sa hon. Hade nästan varit skönt ifall de sa att blodtrycket var lågt... då hade man ju fått en förklaring till varför man mår som man mår,
Men ska vidare till vårdcentralen och kolla B12 och sånt, eftersom det var lågt i somras.
Är det någon mer som har liknande besvär? Att man känner sig svimfärdig och är borta för någon sekund emellanåt... som att ljudet runt omkring försvinner.
Och B12-brist? Vad beror det på?

Kram till er!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jessica! Jobbigt att du är yr och så.. Vet inte riktigt vad B12-brist beror på (har säkert läst om det för längesen=), men jag har det och äter TrioBe för jag tålde inte Behepan (vilket visst ska vara det bästa förutom sprutor). Men kanske du kan be om att få börja äta något sådant, har man brist ska det ju behandlas! Stor kram från Jenny Axelsson

Anna sa...

Som gammal inbiten vegetarian(vegan) är det ett oändligt tjat om B12 och för massor av år sedan, innan jag slutade med kött och så så hade jag faktiskt en enorm brist av ämnet som jag, precis som anonym, fick TrioBe för - en medicin tänkt för äldre människor egentligen med väldigt mycket B12 i som man inte ska behöva ta som ung egentligen.

Bristen i sig kan bero på olika saker, självklart. Du kan ha problem med tarmarnas upptag av vitaminet (vilket jag har) eller så kan du helt enkelt få i dig för lite vitamin B12 men man brukar säga att det inte är någon större risk för det om man äter kött och mjölk, vilket uppenbarligen inte stämmer. Fram till för några år sedan trodde man faktiskt att det bara var äldre människor som drabbades av denna brist men så är alltså inte fallet, det är vanligt och blir allt vanligare.

B12 vitaminet är väldigt god vän med folat som också hjälper kroppen ta upp vitaminet.
Symtomen är inte sällan yrsel, minnesstörningar och trötthet. Min tog sig uttryck i depression bland annat.

Orsaker utöver det jag skrev ovan kan också vara långvarig användning av läkemedel som då hämmar upptaget, graviditet, rökning eller alkoholanvändning eller om kosten inte är varierad tillräckligt. Folat finns ex i frukt och man bör således äta det, otillagat eftersom upphettning förstör mycket av vitaminer och mineraler precis som tillagning eller värmning i micron. Tror att glutenintolleranta personer har svårare att ta upp vitaminet också om jag inte minns helt fel.

Nu blev det väl en hel roman, men jag är trots allt ganska insatt i ämnet så undrar du något mer kan du alltid fråga :)

Jessica sa...

Tack så jättemycket för era svar Jenny och Anna!

Anna (kunde inte komma in på din blogg så det blir ett svar här istället).
Det låter helt klart som om brist på B12 bör kollas upp i allafall... är mycket förvånad över att de inte sa något mer om det i somras då jag var hos läkaren utan bara sa det lite i förbifarten.
Men som du säger så äter jag ju rött kött och mjölk så bristen borde inte komma därigenom. Men jag får nog kolla upp det där med tarmarna i så fall.

Tack igen för era svar! Är mycket tacksam!

Anonym sa...

Läste Annas inlägg, det var ett mycket bra och utförligt svar! Jag har också det med att tarmarna inte riktigt tar upp vissa ämnen. Ofta om man har B12-brist har man som sagt även brist på folat. Hoppas du får hjälp med detta snart Jessica! (om det nu är det..) Många kramar