måndag, maj 28, 2007

34 dagar utan godis och kakor

Jag och Anneli har gjort upp en deal.
Kanske är någon mer sugen på att hänga på?

Vad?
Inte äta godis, kakor eller bullar på 34 dagar (med andra ord fram till 1:e Juli)

Anledning?
Bikini! Behöver jag säga mer?
Jo, vi har väl båda fått tillbaka lite av vårt sockerberoende och känner att vi behöver ändra livsstil.

Mål?
Inte känna ett sug efter godis och kakor varje dag, vara snygga i våra bikinis i sommar och vara glada.

Undantag?
22:e juni! Med andra ord Midsommarafton. Visst ska man få unna sig den där jordgubbstårtan då. Möjligtvis får vi lov att äta någon tårtbit på min födelsedag också (15:e juni).
Och ja.. glass får intagas om vi håller på att smälta bort annars, med andra ord om det blir 25-30 grader.

Straff?
En joggingrunda plus att man får skämmas mycket mycket.
Joggingrundans längd beror på i vilken stor utsträckning som man kringgått dealen.

Hur ska det gå till?
Först och främst genom ett starkt löfte till sig själv men också genom att peppa varandra och unna sig andra goda saker istället. Vad sägs om till exemepl färska jordgubbar, melon, nötter, yoghurtsmoothie, kesella med honung över lite fruktsallad.

Så! Nu ska vi två köra i allafall. Någon mer som hänger på?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Theresia är på. Hoppas inte mammma gör sin giftigt goda rabarberpaj... Nu ska jag börja skriva min hemtenta. Imorn är jag i skolan, och har lunch mellan halv tolv och ett. Hör av dig! Kram

Cecilia sa...

Låter mycket bra! Jag hänger delvis med, måste nog ta en vecka i taget jag fungerar bättre så. Men det blir typ samma sak ändå. Vet inte riktigt om joggingrunda som straff passar mig, jag springer ju fyra gånger i veckan. Det kan ju bli att jag äter osunt för jag tycker att jag har ju tagit "straffet"...

Anonym sa...

Jag är ledsen tjejen men jag tror inte att du fixar det. Vad skulle vara annorlunda denna gången? Hur många gånger har du sagt till dig själv att nu jäklar ska jag ta tag i mig själv och gå ner i vikt utan att lyckas? Du har fel inställning.

Anonym sa...

Till anonym: Du har tydligen missat att Jessica gått ner typ 12 kg redan... Omoget att inte visa vem du är.

Anonym sa...

Kan inte en del bara ta och hålla inne med sina spydiga kommentarer. Heja på Jessica tror absolut du kommer klara det, men hoppas du vet att du är fin som du är!!

Kram

Jessica sa...

Hej anonym! Ja, som tidigare talare så är det trist att du inte ens vill visa vem du är. Men ja, man säger ibland mycket, klarar det ett tag och hamnar i samma bana igen. Men varför sacka av helt om man hela tiden kan försöka? Klarar jag det inte blir jag inte ledsen och går under direkt... jag är inte fet längre, bara sockerberoende igen.
Jaja, du måste ha lite att göra eftersom du ständigt kan söka fel hos andra... undra hur duktig du är själv?

Anonym sa...

Den där "anonym" ska du inte bry dig om! En tönt bara! Varför skriver man sånt till nån som är full av optimism och ambition??

Men det där med sockerberoendet är väldigt intressant. Ibland lyckas jag mota bort det.Är utan i flera veckor/månader utan problem! Men ibland (nu) är det SÅ jobbigt och jag vill ha HELA HELA HELA tiden!! usch!! så jag ska nog försöker hänga på din deal!!

A.N. sa...

Till anonym: varför ödslar du din tid till att trycka ner andra människor? Om du inte tycker att jessicas blogg är bra så kan du väl skaffa dig nån annan j-a sysselsättning än att hänga här?
Usch.

Anonym sa...

Det här vore ju inte dumt att följa med på. Men den först grillfesten på lördag....

Ewerhof sa...

Jag förstår inte riktigt hur du kan bli sockerberoende 'igen'? Mig veterligen är sockerberoende beroende på att man har en biokemisk obalans i kroppen. Från födseln. Det är inte 'en släng av något' som om det vore en sorts förkylning! Människor kämpar för sina liv av den orsaken. Har du verkligen fattat det här rätt?