torsdag, februari 22, 2007

Onödig motion? Skulle inte tro det...

Läste idag på aftonblandet att motion är onödigt för viktnedgång, vilket de fått fram genom en studie på 35 överviktiga kvinnor och män.
De som ökade motionen med 12,5% och minskade kaloriintaget med 12,5%, gick ner lika mycket som de som minskade sitt kaloriintag med 25%.
Visst, det låter ju som en riktig ekvation (är jag insnörd på matten kanske?). Men min undran är ifall inte motionerandet istället bidrar med så mycket mer än vad en genuin bantning gör. Blir man stark av bantning? Får kondition genom bantning? Nej, det skulle jag inte tro.

Så, jag kommer fortsätta träna (och förhoppningsvis träna ännu mer än vad jag gör nu). Och jag hoppas att ni hänger på! För fast ifall man inte behöver gå ner i vikt, bidrar ju träning till så mycket mer.

6 kommentarer:

Theresia sa...

Dessutom kan man unna sig en semla eller lite choklad om man rör på sig. Hur kul är det att skära ner sitt intag med 25%??? bara undrar... Könstigt. Synd att vi inte hinner gå imorn.. kanske kan luncha ihop?? jag tar med mig låda, om du ska luncha i skolan dvs, annars skiter jag i det ;) kram

Anna sa...

Grejen är ju det att om du bara skär ner på kalorierna utan att träna så är det mycket muskler som försvinner, och vatten.
Finns väl egentligen ingenting som är negativt med motion, det stärker skelettet, hjälper hjärtat leva längre osv osv.

Men å andra sidan, visst, skär du ner på kaloriintaget går du självklart ner i vikt, detta för att minskat kaloriintag är den största osaken till viktnedgång, men jag tror inte på det i längden och inte för att leva hälsosamt. Sen kan det ju hjälpa grovt överviktiga som har stora svårigheter att motionera.

Men som sagt, motion är nödvändigt enligt mig. Så skit i forskning, man ska göra det som fungerar för sig själv :)

Unknown sa...

Skär du ner för mycket på kaloriintaget så går kroppens metabolism ned och du går upp i vikt i stället eftersom kroppen är inställd på svält.

Det känns lite sjukligt att läkare går ut och rekommenderar att man ska börja motionera 30 min om dagen. Dom 30 behöver inte vara i streck utan sammanlagt 30 min. Det kan vara gå ut med hunden, gå till jobbet, jogga osv. Men gemene man i Sverige rör tydligen inte ens 30 min om dagen :S

Motion gör att du kan äta mer och ändå må bra/gå ner i vikt. Räknar med BMR och PAL så ser man hur mycket lite motion ändrar hur mycket du kan/får äta.
Det finns många bra program för att räkna ut exakt hur mycket man kan äta att ladda ner.

Här har du min blogg igen eftersom mitt Google account inte skriver med den :S

Unknown sa...

Jo det är sjukt att dom går ut med en sådan sak.

Jag har en handduk i förklädet som dubblar som grytlapp (använder den enbart till det faktiskt) Men jag har en grytlapp i silikon som jag kanske skulle börja ha med mig.

Du behöver inte känna någon press att kommentera mina inlägg. Dock är det alltid trevligt med kommentarer. Kul att du håller koll. Då är det iaf någon som läser min blogg ;)

Plugga nu på ordentligt, vill du byta jobb så kanske jag kan ordna ett (så snart jag fått ett själv) som diskare eller nåt :p

Malin sa...

Eehh...utan motionen hade då inte jag kommit så långt som jag gjort i min viktresa.
Jag tänker då fortsätta motionera för ett sundare leverne och för att dessutom på uppleva lyckorusen jag får efteråt.

Hoppas plugget går bra och jag såg minsann vad du åt till mellanmål igår :D
Kika in hos mig får du se vad jag åt som "mellanmål" i helgen, haha!
Kram på dig

Cecilia sa...

Jag är verkligen ingen expert, men för mig hade det inte funkat att gå ner i vikt om jag inte motionerade. Motionerar gör att jag kan unna mig lite och samtidigt gå ner. Samtidigt så blir min kropp starkare och snyggare...:)