torsdag, mars 15, 2007

Livsfarliga E-ämnen... eller inte?

Jag kan inte låta bli att irritera mig på Anna Skipper (hälsoexpert på programmet "Du är vad du äter"). Visst har hon en del bra saker att komma med, men enligt mig är hon både otrevlig och använder sig av extrema metoder. Men ska det bli ett tv-program så ska det.
I dagens avsnitt talade hon om e-ämnen och hur hemskt farligt det var. Av ren nyfikenhet gick jag in på programmets hemsida och läste mera. Där fanns en lista med alla e-ämnen och vad dess effekter är. För att ta några exempel:

  • E100: KURKUMIN (gult) (Gurkmeja, huvudsaklig ingrediens i curry) Möjligt cancerframkallande ämne.

  • E120: KARMIN (rött) Fosterskador. Hyperaktivitet. Depression, vredesutbrott, sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter m m. Överkänslighet.

  • E214: P-HYDROXIBENSOESYRAETYLESTER Astma. Eksem. Hyperaktivitet. Depression, vredesutbrott, sömnsvårighet, koncentrationssvårighet mm. Kronisk urticaria - utslag som kliar och svider. Migrän. Svåra allergiska reaktioner. Utslag. Överkänslighet.

Ska man skratta eller gråta?
Känns som om ALL mat går att vändas mot något ont, men börjar man tänka på allt sånt blir man ju helt knäpp.
Nej, sunt förnuft och motion! Det duger för min del i allafall... men det där med sunt förnuft tycks ha börjat rinna av mig allt mer. Någon som har lite att dela med sig av?

6 kommentarer:

annen sa...

Resonerar precis som du att man blir knäpp om man ska tänka på allt det där konstant. Jag kollade i våran kyl efter E621 som hon tog upp och såg det i buljongtärningarna. Men det var det enda. Och sen fanns det i kinamat och han som var med i kvällens avsnitt åt kinamat flera gånger i veckan och jag äter en buljongtärning i månaden kanske så jag tror inte att det är så värst farligt för min del. De flesta vet att man ska äta frukt och grönsaker och undvika alltför mycket socker och det är en bra grund!

Anonym sa...

Ja, problemet med det programmet är att hon har för extrema metoder som är för jobbiga att hålla i ett normalt liv. Deltagarna skulle säkert må väldigt mycket bättre även at att lägga om kosten på ett mer "normalt" sätt.

Anonym sa...

Det är precis som du skrev, att det först och främst är tv. Kolla på Livsmedelsverkets hemsida för att få "opartisk" info om alla E:n. Det där med kurkumin är bara så fjantigt, för det behövs så lite för att det ska bli gult och dessutom använder man ju gurkmeja i matlagning.

ADHD och ADD sa...

Heh,
Kurkumin har en del effekter när det gäller just cancer, vilket du lätt kan se om du söker på "curcumin cancer" Det finns en rad vetenskapliga rapporter. Jag har dock inte läst någon där det påståtts vara cancerframkallande.

E-100 kan ha en del riktigt bra fördelar men E-102 kan framkalla hyperaktivitet hos barn misstänks det ...

Anonym sa...

Anledningen till att Anna Skipper väljer så extrema metoder är för att en kropp som är så nergången och i så pass dåligt skick behöver rensas ifrån allt dåligt. För att få en "kickstart" behövs allt detta extrema, för att få bästa möjliga resultat. Tyvärr hjälper inte vanlig husmanskost då, hur gärna du än vill tro det.

Jessica sa...

Anonym: ja en utrensning kan absolut behövas för en kickstart. Dock anser jag det inte nödvändigt för "den vanliga människan" att oroa sig över detta ständigt. Jag tror att program som "Du är vad du äter" hjälper till att skrämma människor för vanlig mat då allt granskas in i minsta detalj.