lördag, mars 10, 2007

Te

Bild från omte.se

Att dricka te blir allt mer populärt. Det är gott, finns i många olika sorter samt smaker och har flera positiva effekter.
I senaste "Du är vad du äter" pratade Anna Skipper om att bryta kaffeberoendet och börja dricka te istället. Själv dricker jag mest kaffe i skolan, medan jag hemma dricker te. Beroende? Mnjaa... visst kan huvudet dunka ibland och efter en kopp kaffe släpper värken, men jag tror nog att lite te skulle ge samma effekt, om än på lite längre sikt.

I allafall fick jag tipset om en ny sajt om te, som just heter Om te.
På sidan finns fakta om olika tesorter, såsom svart, grönt, vitt och rött te (roobios). Men även fakta om hur te framställs, bör förvaras samt historian bakom te. Intressant läsning.

För att återberätta lite nämns att grönt te historiskt sett att används som läkemedel och fortfarande anses som väldigt hälsosamt. På ett äldreboende jag jobbar på använder vi t.ex. grönt te till gubbarna som har ont i magen då det har en laxerande effekt. Men grönt te innehåller även mycket antioxidanter och framförallt polyfenoler som är ett antioxidantiskt ämne (som ska skydda emot cancer).

Rött te innehåller till skillnad från övriga teer ingen koffein och kan drickas på kvällen och kan vara speciellt bra för personer med sömnproblem skrivs det på hemsidan.
Det skrivs även om Stevia rebaudiana som är en ört som ge en söt smak. Och kan användas i sitt te istället för socker ifall man vill ha lite sötma. Sötningsmedlet Steviosid utvinns ur denna ört och är 300 gånger sötare än vanligt socker men innehåller knappt nåra kalorier. Dock är inte sötningsmedlet godkänt för företag att använda, men finns att få tag på genom Internet (till exempel på stevia.se). Men visst låter det intressant, inte minst med tanke på att det tydligen inte heller påverkar blodsockret. Läs mer om just detta här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Rött te är så gott! Det är min storfavorit.