söndag, maj 28, 2006

Pepping!

Visst kan man allt! Bara man vill!
Som jag har hört från många håll: Har man inställningen man inte kommer att klara av något, blir förmodligen fallet så. Men tänker man istället att detta fixar jag, så ska du se att du också gör det!
Detta är så sant! Jag kan själv intyga detta, och säkert många med mig.

För att klara av något måste man alltså ha inställningen att man vill det! Man måste se en mening med det man gör. Detta gäller inte bara då man ska försöka gå ner i vikt utan även städa, skriva, plugga o.s.v. You name it! Ser man ingen mening med att städa blir förmodligen inte resultatet speciellt bra heller... och framförallt har du inte roligt när du gör det.
Som blivande lärare ser jag detta som otroligt viktigt! Man måste ge eleverna en anledning till att lära sig... för vem lär sig något genom att bara höra från en lärare att du måste/borde kunna detta. Och med att lära sig något menar jag att kunna ha kvar kunskapen, också flera månader/år efter det förmodade provet.

Så: hitta alltid en förklaring till VARFÖR du gör det du gör. Gör du det av egen vilja eller är det någon annan som tycker att du borde göra si eller så?
Och kom ihåg: Du klarar allt om du bara vill!

Inga kommentarer: