tisdag, maj 09, 2006

Veckostarten

Två dagar har gått i denna veckan och jag har väl skött mig skapligt.
Okej mat igår med kyckling med chilisting + ris och dinkelbröd. Gick en promenad med en kompis i det fina vädret på kvällen. Slutade dock med att vi satte oss på piren och tog en drink (eller ja.. två). Mysigt var det i allafall... se solnedgången gå ner sådär, kändes som om vi var i utlandet.

Idag blev det köttfärsås (med massa morötter i) + spagetthi och paj som jag hade kvar sen helgen. Hade tänkt att ta en promenad runt sjön och göra ett pilatespass men slutade med att jag gick en vända på stan istället. Ingen pilates blev det men lite småövningar gjorde jag istället. Ska lägga mig och göra 100 situps nu innan jag ska sov och vila upp mig inför morgondagen.

Planerna imorgon är att ta en långpromenad, ligga i stadsparken och sola/läsa, göra ett pilatespass och kanske baka mer dinkelbröd (om jag hinner) innan jag och Malin går ut och skumpar rumpan på kåren. Men som vanligt kan ju alltid planerna ändras.
Natti natti!

1 kommentar:

Jessica sa...

Hehe jag vet inte ifall jag är speciellt duktig. Är mestandels lat...
Jag gjorde dinkelbröd efter detta receptet: (eller det var meningen att jag skulle göra efter receptet men jag råkade göra fel... blev okej ändå)

Dinkelbröd

* 1 kg (ca 1,7 l) ljust dinkelmjöl
* 25 g jäst
* 1 tsk socker
* 6 dl fingervarmt vatten
* 2 tsk salt

Allt mjöl läggs i en bunke. Gör en liten grop i mitten, smula ner jäst och socker samt lite av vattnet där i. Låt jäsa 30 minuter. Rör ner salt och resten av vattnet, bearbeta den lösa degen väl. Låt jäsa i 30 minuter. Häll degen i två smorda 1,5 l brödformar. Låt jäsa ännu en gång i 30 minuter. Grädda bröden i 250 grader i 15 minuter, sänk sedan värmen till 200 grader och grädda klart i ca 20 minuter.

Ska kanske göra nytt idag ifall jag hinner.. blev aldrig något igår.

Hehe Kyckling med chilisting var nog den lättaste men mycket goda maten jag gjorde härom dagen. Stek kyckling, salta, peppra och på med finhackad chili, häll på matlagningsgrädde och servera till fullkornsris. Jag hälde dock i chilipulver också då det inte var så mycket "sting" i maten innan.