tisdag, januari 16, 2007

Festlimpa med jordnötter och kokosmjölk

Bakade bröd i helgen som jag ätit till frukost de senaste dagarna.
Här kommer receptet som är hämtat från nLife.se. Jag hade dock inga krossade linfrön hemma så det fick jag vara utan.

Festlimpa med jordnötter och kokosmjölk



Ingredienser
  • 2 dl nakenhavre eller fiberhavregryn
  • 3 dl dinkelmjöl
  • 3 dl grovt rågmjöl
  • 1/2 dl psylliumfrön
  • 1/2 dl krossat linfrön
  • 1/2 dl solrosfrön
  • 1 dl hackade, torkade aprikoser
  • 1 dl hela jordnötter, saltade
  • 1/2 dl hela valnötter
  • 2 tsk bikarbonat
  • 4 dl lätt kokosmjölk
  • 1 1/2 dl naturell lättyoghurt
  • 1 dl vatten
Gör såhär
  • Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke.
  • Rör sedan ner kokosmjölk, yoghurt och vatten. Blanda väl och låt vila 30 minuter i kyl.
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Smörj en limpform med lite olivolja. (Jag bröade med lite dinkelmjöl också)
  • Häll över smeten/degen. När man bakar på dinkel är degen kladdig. Det ska den vara. Då blir brödet saftigt.
  • Grädda brödet i formen längst ner i ugnen i ca 1 1/2 timma.
  • Ta ur brödet och låt det svalna på galler.
Brödet blev ganska gott. Inte hundraprocentigt. Jag tyckte att det var lite smaklöst. Ska jag pröva igen så blir det med lite salt i degen och en msk flytande honung också.

1 kommentar:

Anonym sa...

gud så gott det ser ut! måste prova :)