onsdag, januari 03, 2007

Mjukstart till helgen

Nu är det snart dags. Imorgon åker jag hem till mig igen och då går startskottet för det nya livet.
Jag ska ta helgen till en mjukstart. Hur vet jag inte riktigt men förmodligen blir det en promenad ifall vädret "tillåter" (vädret tillåter väl alltid egentligen, bara jag som drar mig för vissa typer av väder) och en start med bra mat. Sen på måndag är det full rulle!

Senaste tillägget på min lista jag har skrivit är att simning skall ingå i träningstillfällerna. Ett bra komplement och lite variation. Perfekt! Bra idé Anneli! :-D

Hittade ett recept på en Cheesecake som såg farlig god ut på familjeliv som jag kanske ska göra i helgen om någon blir intresserad av att göra ett fikabesök. Eller vad säger ni om denna?


Marias cheesecake-glass

POINTS
® värde | 3
Portioner | 8
Förberedelser | 5 min + 12 timmar frysning
Tillagningstid | 15 min

Ingredienser

3 medelstor Ägg
1 1/2 dl Socker
100 g Philadelphia Extra Light 5%, naturell
250 g Lätt Kesella 1%
1 tsk Vaniljsocker
4 st Digestivekex

Gör så här
  1. Vispa äggulor och socker poröst, blanda ner philadelphiaost, kesella och vaniljsocker.
  2. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner dem i ostsmeten.
  3. Häll hälften av de smulade digestivekexen i en rund form.
  4. Häll glassmeten över.
  5. Strö resten av kexsmulorna ovanpå.
  6. Ställ i frysen minst tolv timmar.
  7. Tag fram i rumstemperatur någon halvtimme innan servering. Serveras med färska bär och frukt.
Källa, bild och recept: Familjeliv.se

5 kommentarer:

Elca sa...

Ser sjukt gott ut det där. Jag har suttit och kollat igenom viktväktar-recpet idag också och fastnat på typ alla desserter. Och problemet med kakor och cheesecake och sånt är ju att visst, det står hur många portioner det ska ge och points/portion och det är ju skitbra, men att det sen är skitsvårt att hålla sig till en ensam portion, det är ju det som är det verkliga problemet! Du får bjuda hem sju pers så du säkert vet att den tar slut, alltså;)

Anonym sa...

Halloj =)

Tack för dom snälla kommentarerna på min blogg *glad*.

Tur att jag inte gillar cheescake för den där såg smaskens ut och jag får ju inte äta nåt sånt alls just nu (självvalt).

Du kanske ska dela recpetet på 8 å göra en cheesecakemuffins? *garv*

WWrätterna är goda tycker jag, dom kostar ca 16-20 kr/ rätt, är det dyrt? vet inte om det är det, för mig är det bra för det är en lagom portion, den töjer inte ut min magsäck, jag blir mätt, det finns många olika och dom tar 6-8 minuter i micron...

Lycka till med viktminskningen!!!

Kram Hanna

Hanna sa...

Du... handflatsmetoden??? får man bygga hur högt man vill på höjden? *asgarv*

Kram Hanna

Cecilia sa...

Cheescaken ser urgod ut, men (som elca sa) måste först bjuda hem sju vänner. Nu ska det ju köras stenhårt nu på det nya året.

Anonym sa...

Ser smarrigt ut. Mums, mums men det blir inget sådant för mig =)

Även fast det är light produkter finns en risk att jag för tillfället vräker i mig hela kakan och då blir den inte nyttig iallafall.

Kram