fredag, november 17, 2006

Enchiladas

Magda bad om receptet på enchiladasen jag gjorde förrut.
"Tyvärr" följde jag inget recept till punkt och pricka men på något ungefär var det såhär

Köttfärsröra
400g Nötfärs
En stor hackad lök
Champinjoner
Majs
Tacokrydda
Vatten
Ev. redning av mjöl och mjölk
Ev. mer kryddor (jag hällde i bl.a. vitlökssalt och soja)
Fullkornstortillas

Bryn nötfärsen. Häll i lök, champinjoner och majs och bryn ihop. Krydda och red eventuellt av ifall det behövs för att det ska bli en gegga. Fyll fullkornstortillas och rulla eller vik ihop dem och lägg i en ugnsfast form.

Sås
3 dl köttbuljong
2 dl lätt cremefraiche
2 msk tomatpuré
Kryddor efter behag (jag hade bl.a. vitlökssalt, oregano och chilipulver)

Koka upp buljongen, häll i cremefraichen och tomatpurén och smaka sedan av med kryddor.

Dela på tomater och lägg på de ihopvikta/rullade fyllda tortillasen. Häll på såsen och sist riven lättost. In i ugnen på 225grader i ca 15-20 minuter.
Servera med god sallad till!

(Åt en ännu godare variant av detta hos en kompis en gång... återkommer med det receptet om jag lyckas fjäska till mig det)

1 kommentar:

Anonym sa...

enchiladas sabrosas!