torsdag, november 30, 2006

Skyfall i lägenheten

Sitter hemma hos föräldrarna nu och tar igen mig. Blev en hektisk natt följt av en stressad förmiddag då det kändes som om jag låg efter i min tidsplanering. Nu är jag i allafall på fötter igen, men någon träning idag orkar jag verkligen inte.

Väldigt off topic men här kommer min natt:
Skulle gå och lägga mig tidigt... eller ja, i allafall innan tolv. Men så började "sex and the city" klockan tolv så först runt halv ett kröp jag ner i sängen och försökte sova. Efter mycket om och men somnade jag, kanske runt ett, halv två.

Då klockan var runt halv tre vaknade jag av att jag tyckte att det lät som om det rann vatten. Utan linser eller glasögon på försökte jag känna på golvet om det var något där, ifall jag kanske vält ut någon vattenflaska. Men jag kände inget och ljudet blev högre och högre. På med glasögonen och först då upptäckte jag ett det sprutade vatten ifrån taket!

Panik! Vad gör jag? Fort flytta tvn som stod under det forsande vattnet så gott det gick, springa och hämta handdukar att täcka tvn med. Vem ringer jag?? Kan ju inte gärna gå och lägga mig med vatten som forsar in i lägenheten. Letar upp vaktmästarens mobilnummer som det stod att man skulle ringa vid läckage, men inget svar. Vad kunde jag räkna med halv tre på natten? Ringer och väcker föräldrarna, nu med smått panik. Vad de nu skulle kunna göra tio mil ifrån mig vet jag inte men jag behövde ringa någon. Då jag lagt på telefonen ringer jag vaktbolaget som är snälla och skickar dit två män.

De två männen från vaktbolaget förstår min panik och det gör mig genast lugnare. Den ena letar upp vattenledningskranen (eller vad det nu kan heta) och får stängt av det mesta vattnet och numera droppar det bara istället för att forsa. Samtidigt har de ringt på lägenheterna som ligger en och två våningar över mig (jag bor på bottenplan) för att upptäcka att den översta lägenheten har översvämning med någon centimeter över hela golvet. Hur man nu kan missa det och istället ligger och sover är en fråga i sig...

Förmodligen berodde alltsammans på att personen överst satt på någon kran, haft stopp i avloppet och därmed fått översvämning... Så kan det gå efter en kväll på kåren med för mycket öl, eller vad nu anledningen kan ha varit.
Mitt parketgolv har börjat resa sig lite men inte mer än på fyra plattor, tycker mer synd om de på våning två som inte ens varit hemma under natten.

Oj så mycket text och jag orkar inte ens läsa igen den nu... får läsa senare och bättra den. I enhet med skrivprocessen ;-)
Nu måste jag plugga och vila mig lite.
Hej hej!

Uppdatering: Glömde förresten det som jag har tänkt berätta.. nämligen hur få timmars sömn det blev.
Först mellan 1 och halv 3, sen från halv 4 till halv 6 då vaktmästaren ringde och efter det till klockan 8 då vaktmästaren ringde på dörren. Passade på att sova lite längre än planerat så jag var uppe runt tjugo över 9. Nu är jag dock så trött så jag ska slänga mig i sängen efter en snabbdusch. Får köra dagens matredovisning imorgon också. Natti natti!

6 kommentarer:

Theresia sa...

Men herreguuud!! Händer sånt lixom!? Ja, tur att du vaknade... Forsade det verkligen in?? Men gud. Ja, det var verkligen nåt att skriva om. Hoppas inget förstördes. Kram Theresia

Anonym sa...

Ojdå vilken natt du har haft. Inser då att min inte var så tokig.
Jag skulle nog också känna mig en aning panikslagen. Tur att det ordnade sig och att det finns människor man kan ringa för att be om hjälp.

Cecilia sa...

Ojojoj, sådant händer ju bara inte. Stackars dig.

Anonym sa...

Shit. Det där lät inte alls kul. =(
Hoppas det inte blev för mycket skada på din lägenhet.

Anonym sa...

Men Gud! Alltså vad sysslar folk med, vem sätter på en kran och går och lägger sig? Och tänk vad den personen kommer att få betala till fastighetsbolaget i ersättning för det förstörda laminatgolvet mm!

Klarade du tv:n eller blir det att få en ny på försäkringen?

Daniel hälsar, han blev också chockad när han hörde detta! Kram

Anonym sa...

haha... ja det är ju också ett sätt att vakna på. stackarn!!!