lördag, september 16, 2006

Grönsaksproblem

Varför ska det vara så svårt att få i sig mer grönsaker?
Jag tycker många grönsaker är väldigt goda men har ändå svårt att få med några på tallriken vid varje måltid. Varför?

Inte är det så himla svårt och tar så lång tid att skära upp lite sallad och tomat till maten? Men ändå tar jag mig inte de få minutrarna att göra det. Det är på tiden att ändra detta och få i sig mer grönsaker varje dag.

Blev en utsökt och lätt sallad till kvällen idag. Gröna bönor, tomat, salld, majs och lite fetaost (10%-ig). Mumma! Finns kvar så att det räcker till morgondagen också så jag i allafall får i mig lite sallad då också.

Kanske någon som kan tipsa på härliga grönsaker och kombinationer som kan vara värda ett försök?

7 kommentarer:

Mi sa...

En av de saker jag inte inte har problem med i ätandet är grönsaker, jag äter massor och älskar det. Favoritgrönsaker är bl.a. färska champinjoner, sockerärtor, aubergine, squash, groddar, färska rödbetor (jag skulle kunna fortsätta ett tag till...). Om du tycker att det är svårt att få i dig grönsaker som tillbehör till varje måltid, kanske du istället kan göra rätter med grönsaker i, istället för att ha det som tillbehör. Jag gör ofta pastasåser/röror på krossade tomater och diverse grönsaker. Du kanske kan hitta lite inspiration och recept på http://www.fruktogront.se

Mi sa...

Jag glömde färsk sparris - det är bland det godaste! :)

Jessica sa...

mea: tack för tipsen! Jag är lite dålig på att prova "nya" grönsaker... men kanske ska försöka lära mig äta aubergine, squash, rödbetor och sparris då ;-)

Anonym sa...

Jag håller med Mea - att försöka få med grönsakerna i själva maten är kanon, tex att skära ner lite champinjoner i köttfärssåsen, göra en höstgryta med nötkött, morötter, paprika, champinjoner och lök är jättegott. Jag slänger nästan alltid ner grönsaker i min mat. Fick dock rådet att äta mer råa grönsaker på en kostrådgivning så med jämna mellanrum river jag lite morötter till maten eller skär upp en tomat. Sämre på det bara, än att lägga i grönsakerna i maten. Annars kan du ju försöka få i dig grönsaker som mellanmål, kanske en decimeter "stubbe" av gurka eller några morotsstavar som du har med dig i en påse till jobbet?

Anonym sa...

Här kommer nåt gott jag själv nyss upptäckt
Fräs lite vitkål brockolt tomater o rödlök i olja Slå över en burk bönor
Kanske svarta eller röda finns massor av goda på burk
Den här röran passar till allt GOD O NYTTIG o färgglad

Anonym sa...

Vaför inte ugnsbaka grönsaker och äta som tillbehör till t.ex. köttbullar (hemmagjorda!), fisk, kyckling eller något annat kött? Det är superenkelt och supergott. Bara att dela paprika, zucchini, aubergine, rödlök eller vad du nu vill ha i, lägg i en plåt, skvätt lite olivolja över, slta och peppra och skjuts in i ugnen på typ 225 grader eller något i 20-25 min. Hur gott som helst!

Jessica sa...

Tack för alla fina tips!! Häller emellanåt ner grönsaker i t.ex. köttfärssåsen. Ska försöka göra det oftare :-) Ska ta mod till mig och prova Carinas röra och ebbas ugnsstekta grönsaker också :-) Jag är nog en liten fegis bara...