måndag, september 25, 2006

Nybakta scones + te + tända ljus = kvällsmys


Bakade nyttiga scones med dinkelmjöl och blåbär och hallon som jag precis avnjutit tillsammans med en kopp te i skenet av vaniljljus. DET är vad jag kallar vardagsmys!

Gjorde sconen enligt recept på blåbärsscones som jag hittade på nLife.se. Jag halverade dock receptet eftersom jag inte hade mer än 1,5 dl dinkelmjöl kvar... dessutom är ju scones godast att äta nybakta. Jag hade inte heller någon citron eller psylliumfrön hemma så det uteslöt jag.

Blåbär och hallonscones
ca 6 små

Ingredienser
1,5 dl dinkelmjöl
1 tsk bakpulver
1,5 msk flytande honung (jag använde lite mindre)
0,12 dl rapsolja
0,5 ägg
1 dl mild lätt youghurt (jag använde med vaniljsmak)
0,5 dl hallon och blåbär (frysta blev det här)
1 tsk kanel (knappt)

Gör så här
1. Sätta ugnen på 200 grader.
2. Blanda i hop mjöl, bakpulver och honung.
3. Arbeta samman olja och ägg.
4. Rör tillsammans äggblandningen, mjölblandningen och yoghurt.
5. Häll sist i bären och rör till en slät smet.
6. Blir den tjock så späd med någon msk vatten.
7. Klicka ut matskedsstora klickar på en bakplåtspapper-klädd plåt.
8. Strö kanel över.
9. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Till scones behövdes varken smör, ost eller någon sylt eller marmelad. De var jättegoda precis som de var!

Inga kommentarer: