onsdag, september 13, 2006

Lättlagad festgratäng

Tänkte att det var på tiden att dela med sig av ett av mina favvorecept.
Jag följer inte recepet till 100% utan slänger i kryddorna på måfå. Observera att du inte behöver steka köttet innan utan att det steks i ugnen.

Lättlagda festgratäng
- 4 port

Ingredienser
600 g lövbiff
1 röd + 1 gul paprika
5 cm purjolök (gärna mer!)
1 dl buljong (vatten + buljontärning)
2 dl vispgrädde (jag använder någon form av mini matlagningsgrädde istället, Ica:s gott liv fungerar bra!)
2 msk vetemjöl
2 msk dijonsenap
1 tsk salt
2 kryddmått svartpeppar
1/2 tsk soja

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Strimla lövbiff, paprika och purjolök och blanda i en (smord) ugnssäker form
3. Vispa ihop resten av ingredienserna och häll över köttet och gränsakerna
4. Gratinera mitt i ugnen i ca 30 min. Rör om en gång under stektiden.
5. Garnera gärna med persilja och servera till fullkornspasta (gärna färsk) och sallad

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mums låter gott, det ska jag nog prova i helgen!

Jessica sa...

Beauty princess: Det är riktigt smarrigt faktisk! Står i receptet att man ska ha potatis till men jag föredrar pasta :-) Lycka till!