fredag, oktober 27, 2006

Avundsjuka över andras framgång

Var så längesedan någonting hände med min vikt nu. Det börjar blir rätt så tröttsamt faktiskt.
Jag vill ju fortfarande att det ska rasa av mig!

Läser på olika sidor och ser på tv där folk berättar att de gått ner exempelvis 7kg på 8 veckor, 15kg på tre månader, 5kg på två veckor o.s.v. Stort grattis till dem! Men jag kan inte annat än att känna mig smått avundsjuk! Jag har ju hållt på sen i februari-mars typ, alltså över ett halvår! Och visst, jag har gått ner runt 11 kg men vadå då? När folk kan gå ner så extremt mycket på kort tid känns det inte som någonting alls!

Ska man ändra sitt sätt totalt? De verkar ju inte fungera längre... nu har kroppen ställt in sig på att inte få godis och det är inte längre någon stor förändring. Mina godis-kilon har jag ju visst tydligen gått ner. Vilka kilon är det som ska bort nu? Kött-kilona? Är de de som sitter runt lår och rumpa?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Oj... det är helt oglamoröst! Hade bara äppelbitar i ugn med kanel på. Men det luktar ju såå gott och vill man ha det lite festligare så kan man ju köpa lite vaniljvisp till!! (men så ääälskar jag vaniljvisp just nu också).
Ja tonfisksalladen var god! :-D
Trevlig helg!

Anonym sa...

förmodligen kolhydratkg. din frukost t ex består till ca 20% av socker. (förlåt, men jag vill frälsa världen. socker är dåligt, fett är braaa :)

Jessica sa...

hannah: jag som trodde att jag åt lite socker :-) Men det finns ju gömt överallt.
Har du några bra frukosttips? Känns som om det är där det mesta problemet ligger...

Anonym sa...

Jag tycker inte du ska känna att du är duktig, det är du absolut! De som går ner så mycket som du skriver måste ju varit jättetjocka från början, då är det väl lätt att rasa i vikt. Du var ju ändå normalviktig från början, då är det nog svårare att gå ner. Eller tar längre tid iaf.

Frukosttips från mig: Havregrynsgröt till frukost kanske? Med lättmjölk och ett skivat äpple istället för sylt?

Anonym sa...

Rättar mig själv: jag tycker inte du ska känna att du INTE är duktig! det var så det skulle stå, f'låt!

Anonym sa...

Jag känner exakt lika som du gör nu, känns verkligen som man gör nånting fel. Men det är väl så att under vissa perioder står det helt stil eller går väldigt sakta, andra perioder går det väldigt fort. Jag tappade 10 cm runt midjan på lite mer än en vecka...:) Men nu händer ingenting. Men håll ut, snart kommer det börja rasa igen :) Provade pitabröden idag, vart riktigt bra. Vart lite tjocka bara men det gör inget :) DU har så himla bra recept på din sida, ska testa pajjerna nån dag och pizzan. Ha en trevlig helg. // Petra

Filip Lam sa...

I början är det lätt att gå ner i vikt eftersom du utan problem kan skapa en positiv obalans i energi ut och in. Nu när du har gått ner 11 kilo har din kropp inte samma krav på energi längre. Föreställ att du tar på dig en 11 kilos tung väska, hur mycket mer energi kommer du inte att bränna? En mindre kropp använder mindre energi.

Kroppen är otroligt anpassningsbar och när man påbörjar en effektiv viktminskning kommer kroppen givetvis försöka reagera på detta. Det kan vara så att kroppen försöker använda mindre energi (sänka ämnesomsättningen) för att kompensera minskat energiintag och ökat energianvändning. Av den anledningen kan du behöva en ny strategi för fortsatt viktminskning. Detta kan du göra antingen genom att minska energi in (äta mindre) eller öka energianvändningen (öka träningsdosen).

Jag vet inte hur du har gått ner dina 11 kilo men om du inte har varit noga med proteinintaget och styrketräningen har du troligtvis förlorat en stor del muskelmassa också. Muskelmassa bränner mer energi än fett, därför kan det vara en idé att börja styrketräna också om du inte redan gör det. Så styrketräning och en större energiobalans (äta mindre eller öka träningsdosen).


Filip Lam
fil.kand. idrottsvetenskap
Motionsguiden.se

Anonym sa...

Nja inte riktigt, som vanligt så är jag otållig när jag lagar mat så jag lät de jäsa kanske 1 h och 30 min. Hur många bröd fick du? Jag fick 12 för jag tyckte dom såg så små ut så jag gjorde lite större och färre...hehe. Kram