söndag, oktober 08, 2006

Varför låta bli att må bra?

Nyss hemkommen efter en promenad till biblioteket i motvind (både dit och hem kändes det som). Anledningen var framförallt att läsa pojkvännens artiklar och se ifall hans bild kommit med i by-linen (vilket den hade :-)) , men när jag ändå var där passade jag på att kolla igenom lite träningstidningar. Vilken lyx man har egentligen. Här kan man gå en liten promenad och sedan få läsa alla tidningar gratis! Inte nog med att man sparar pengar, man får ju en liten promenad på köpet.

Till saken nu. Jag läste lite i tidningen iForm och hittade en intressant artikel om hur vi undviker våra motgångar och dåliga ursäkter. Det gick helt enkelt ut på att ta en funderare på varför tänker jag som jag gör? Och vad kan jag göra för att uppnå samma känsla fast med en nyttigare väg dit? Väldigt enkel tanke egentligen, men nog så svår att tänka i alla situationer.

Jag ska försöka ge några exempel bara för att ni ska förstå vad jag babblar om.
  1. Du har inte tid att träna
    Orsak: du vill umgås med familj och vänner på fritiden.
    Förändring: gör något aktivit tillsammans istället. Ex. gå en promenad eller lek med barnen.
  2. Du vill äta någon form av godis eller bakelse
    Orsak: du vill nå belöningskänslan.
    Förändring: hitta något annat att belöna dig med. Ex. ett bad, en speciell kopp te o.s.v.
  3. Du orkar inte träna
    Orsak: du föredrar att ta det lugnt och slappa.
    Förändring: hitta ett träningssätt som passar just dig, kanske yoga eller pilates?
  4. Du tar bilen till jobbet fast att du inte har så långt
    Orsak: du vill se bra ut på jobbet och känna dig fräsch när du kommer dit.
    Förändring: kolla upp om det finns möjlighet att duscha och byta om när du kommit fram.
  5. Du lagar fetare och onyttig mat under helgerna och dricker en flaska vin
    Orsak: du ser det som lyxigt och vill unna dig lyx på helgen
    Förändring: hitta andra sätta att lyxa till helgen. Ex. Något speciellt te att avnjuta tillsammans, tänd ljus, leta upp nya lättare recept och pröva dig fram.
  6. Du har svårt att undvika godsaker tillsammans med fina vänner
    Orsak: du ser det som socialt att inte tacka nej till det som bjuds på och vill känna gemenskap med de andra.
    Förändring: ha alltid med dig en god frukt som du gillar eller något annat nyttigt att ta till för att ändå kunna känna genemskapen.
Ja, jag tror att ni förstår tanken. Detta är ju förståss generella orsaker som har tagits upp och kanske inte alls så som du ser på saken. Men det är värt att ta en funderare till varför man agerar som man gör vid vissa tillfällen och på så vis också finna en väg att undvika alla fallgropar.

Så, fram med papper och penna och ta dig en funderare! Det är lättare att komma ihåg något när det kommit på pränt. Dela gärna med dig till dina nära och kära för att på så vis även ha någon/några som kollar dig och hjälper dig att inte falla tillbaka på dåliga vanor.

Inga kommentarer: