tisdag, oktober 17, 2006

Pitabröd


Bestämde mig för att baka pitabröd och fylla som kvällsmat idag.
Hittade ett recept på nLife.se som jag försökte följa. Men då mitt dinkemjöl tog slut fyllde jag på med grahamsmjöl i slutet och en jäsningstid på två timmar var alltför mycket för mig.
Det resulterade i att mina pitabröd blev små och kan jämföras med tekakor eftersom det inte blev någon luft i dem. Men med en kniv var det fixat också och de fylldes med tonfisk, rödlök, tomater, sallad, haricot vertes och lite lite dressing gjort på minifrech, peppar och ketchup (utan socker).

Detta är receptet som jag skulle ha följt egentligen:

Pitabröd perfekta att fylla
  • 25 g jäst
  • 6 dl vatten, fingervarmt ca 37 grader
  • 1 msk krossade linfrön
  • 2 msk vetegroddar
  • 2 msk kallpressad rapsolja
  • två nypor flingsalt
  • 2 tsk spiskummin
  • ca 14+1 dl dinkelmjöl

Börja med att sätta ugnen på 275 grader. Smula ner jästen i en bunke. Häll över det ljumma vattnet under omrörning. Tillsätt sedan linfrön, vetegroddar, oljan, saltet, spiskummin och 14 dl av mjölet lite i taget. Rör hela tiden. OBS, degen ska vara kladdig när man bakar med dinkel. Tillsätt inte mer mjöl än receptet anger. Då blir brödet som saftigast. Arbeta till en smidig deg och låt jäsa i bunken under en ren bakduk i ca 2 timmar. Dela sedan degen i två delar och arbeta dem var för sig till smidiga degar med den sista dl dinkelmjöl. Forma varje deg till 1 rulle och skär sedan ca 10 bitar av vardera rullen så att du sammanlagt får 20 bitar. Rulla med händerna varje bit till en rund boll. Jäs bollarna i ca 10 minuter på plåt under en bakduk. Kavla sedan ut varje boll till en platta som blir ca 1-1,5 cm hög. Lägg sedan över de utkavlade "kakorna" på plåtar. Grädda ca 7 minuter i mitten av ugnen tills de fått fin färg. Låt svalna på galler innan du skär av toppen och fyller dem.

Källa: nLife.se

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh dom såg goda ut, de receptet måste jag testa någon gång :)

Det är trevligt med nya recept, ibland har man ju total idétorka!

Anonym sa...

275 ?? min ugn började ryka.. bröden blev inte alls speciellt bra.. och jäsa i 2 h ?? räcker väl med 1 h? som på Nlifes sida??