måndag, oktober 16, 2006

Regler på pränt

Jag måste försöka få lite mer struktur och regler i vardagen.
Har man, som jag har det nu, inga lektioner på dagarna utan självstudier krävs mer diciplin än någonsin.

Jag ska därför skriva ner några små regler som jag ska försöka följa (som jag egentligen redan borde följa dessutom men har lite svårt att ta till mig). Men att se dem på pränt igen gör att motivationen ökar.

MAT
- 2-3 liter vatten/dag (d.v.s. ca 10 glas)
- 2 frukter/dag
- mera grönsaker! (grönt till varje lunch och kvällsmat!)

TRÄNING
- 10.000 steg/dag
- Ta igen minst 5.000 steg/vecka (för att till jul komma till +-0)
- 1 gymbesök/vecka
- 2 pilatespass/vecka
- 2 långpromenader/vecka - minst!
- 100 situps/dag
- 50 rumplyft/dag
- 100 sidböj/dag

ÖVRIGT
Jag är lat! Jag har svårt att komma igång med saker!
Därför ska jag skaffa mig själv ett belöningssystem för att få tummen ur.
Jag har som vana att lägga mig i soffan/sängen och slå på tvn eller sitta framför datorn i flera timmer. Det ska bli ändring på!

1 timme/vardag och 2 timmar/heldag är vad som är tillåtet.
Vill jag ha mer tid kan jag antingen spara från någon annan dag eller göra något av allt som jag borde göra (såsom promenader, pilates, städning, pluggnade o.s.v.) för att få lite extra tid. T.ex. en timmes promenad = en timme extra data el. tv-tittande.
(inspiration från kanal 5:s program "Älskling, vi dödar barnen.")

Dessutom måste jag försöka skaffa mig mer fasta tider. Gå upp i tid varje dag (tillåtet att sova längre på helger), för att på så vis få ett rythm med både mat, träning och pluggande. Att skriva egna scheman för varje dag är att föredra.


Vad tror ni om detta? Låter det okej?
Något som skall tas bort/läggas till?
Ge gärna lite konstruktiv kritik och glöm inte att rösta.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hittade hit via en annan blogg, ser att du också försöker viktminska. Nu ska jag kika runt här lite....

Anonym sa...

Hej... Du vad menar du med att minska med 5000 steg i veckan??

Jessica sa...

Magdalena: Kul att du hittade hit. Du är så välkommen att kika runt :-)

Linda: blev lite konstig det där kanske... jag skriver som jag tänker och tror att alla ska förstå men det är ju inte så självklart.
Som mål varje dag har jag att gå 10.000 steg. Inom en parantes bakom min "stegredovisning" har jag skrivit hur många steg jag har ifrån mitt mål... alltså så många steg som jag INTE har gått men jag som borde gå. Nu ligger jag på över 60.000 back men till jul planerar jag att ha tagit igen alla de stegen.

Hängde du med? :-)
Ha det fint!

Anonym sa...

Hej! Tycker att det låpter som en bra plan.. som jag verkligen borde ta efter. men är nog också rätt lat, tyvärr! Lycka till!! Ska kicka in här då och då för att se om du sköter dig! det kanske sätter lite mer press iaf

Jessica sa...

Annelie: det låter bra det!
Bloggen gör att man ändå försöker sköta sig... fast att det är himla svårt emellanåt. Men att veta att folk kollar att man sköter sig är den bästa kicken jag kan få! (planerar att skriva ett längre inlägg om detta senare under veckan... men får se ifall jag har varit så duktig så att jag kan avstå några minuter och blogga ;-))