lördag, oktober 07, 2006

Brödbak

Sådär! Nu var har jag ett sprillans nybakat bröd att avnjuta till mina räkor ikväll.

Jag följde ett recept jag hittade på gi-borden.se men ändrade lite på måfå.
Bland annat hade jag i ca 1 dl krossade linfrön, 1/2 dl psylliumfrön, 1 dl grahamsmjöl och 1 dl fiberberikat havregryn. Skulle dock varit mer nogrann med att olja i formen så att inte halva brödet stannade kvar där i som det gjorde nu.

Såhär såg receptet ut i orginal:

Dinkelbröd

½ paket jäst
5 dl ljummet vatten
2 nypor havssalt
½ dl olivolja
1 stor riven morot
2 msk flytande honung
13 dl dinkel ljust mjöl

1 dl blandade frön/nötter ex solros, sesam, pumpakörnor, valnötter m fl.

Sätt ugen på 250 grader.
Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt olja, salt, honung och moroten. Arbeta in mjölet noga.
När man bakar med dinkel så är det viktigt att man låter degen vara ordentligt klibbig, dinkel suger upp mer vätska. Låt jäsa i 30 minuter. Häll i degen i en smord form, strö över fröblandingen och låt jäsa ytterliggare minst 30 min.
Grädda 10 min, sänk värmen till 200 grader och grädda ytterliggare i 20 min.
Ett tips är att göra degen på kvällen och låta den stå i kylen över natten i en plast bunke, då jäser den sakta men säkert.

1 kommentar:

Anonym sa...

Goddag!

GI-boden var felstavad. Jag kom till sidan så URL:en var nog rätt. Tack för recepttipset! Det blev ett bra bröd.

Här är ett recept på ett GI-bröd som vi publicerade:
GI-bröd med dinkel

Det vore guld om du kan blogga om den också. Det är brutalt svårt för ett gratis material att konkurrera med GI-viktkoll och de övriga enorma betalsajterna. Samtidigt är det ju bra att det finns fritt oberoende material också.

Lycka till med GI-metoden och bloggen!

Vänliga hälsningar
Hans