fredag, oktober 20, 2006

Pizzatajm igen

Blev hemmagjord pizza idag.
Prövade inte mitt vanliga recept med dinkel och bakpulver prövade ett från nLife.se med jäst eftersom jag ändå hade ett öppnat paket.

Som fyllning hade jag, utöver tomatsås och lite lättost (17%), färska champinjoner, tonfisk och lök.


Recepetet är som följer

En smalare pizzabotten

2 pizzor eller en plåt

  • 3 dl vatten
  • 2 tsk salt
  • 500 g fullkornsmjöl av dinkel
  • 20 g jäst
  • 2 msk krossade linfrön
Börja med att sätta ugnen på 250 grader. Blanda sedan i hop fingervarmt, (37grader), vatten, salt och jäst i en bunke. Blanda sedan i mjölet samt linfrön och knåda med händerna i hop till en smidig deg. Låt sedan degen jäsa övertäckt med bakduk i 1 timma. Kavla ut degen fördelad till 2 pizzor på 2 plåtar eller till en stor pizza på en plåt. Om du vill kan du smörja plåten innan med olivolja, då lossnar pizzan lättare efter gräddningen. Bred på tomatsås och lägg på fyllning. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
Källa nLife.se

Då receptet var för två personer halverade jag det men det blev ändå en så stor pizza att jag inte orkade mer än halva.
Hade inte heller inne den i 20 minuter i ugnen utan i snarare 10-15 eftersom osten då fått bra färg och det började bli mörkare kring kanterna. Dock blev pizzan då lite kletig med en stenhård botten. Måste erkänna att jag faktiskt föredrar mitt gamla recept då det blev samma eller till och med lite bättre smak, kräver ingen jäst och har ingen jästid. Men kan tänka mig att blanda i en matsked med krossade linfrön i degen.


Inga kommentarer: