tisdag, oktober 24, 2006

Kanel


Kanel känns som en underskattat krydda trots dess goda rykte.
Den luktar gott, smakar ljuvligt och ger i allafall mig en viss julkänsla.

Pudrade över kanel på äppelklyftar nyss för att ha dem som snacks medans jag skriver det sista på skolarbetet. Av någon underlig anledning blir jag alltid mer sugen på något att smaska på när jag pluggar...

Ni har väl läst om kanelens goda bieffekter?
Ökar fettförbränningen och sänker blodsockerhalten bland annat.
Läs mer på blanda annat Aftonbladet, Dagens Nyheter och nLife.

Jag rekomenderar starkt att pudra över kanel på äppelbitar och som smaktillsättning i kaffe. Mumma! Runt en halv tesked per dag är vad som är minsta rekomenderade dosen.

3 kommentarer:

lillavild sa...

jag vet inte hur mycket jag personligen skulle lita på att kanel sänker blodsockernivån. jag är ju själv diabetiker, och pratat med läkare om just sånt, och de menar att det inte stämmer i alla fall. men gott är det ju, och inte särskilt onyttigt heller.

Anonym sa...

Jag brukar också göra detta men lägger även detta i ugnen. Mumsigt gott.

Puma sa...

Äppelskivor med kanel på är bland det godaste som finns!!! ...ja om man ska vara nyttig alltså... :-)