tisdag, oktober 24, 2006

Pajjer

Idag passade jag på att fylla upp frysen genom att bland annat göra pajjer.
Blev åtta stycken portionspajer med två olika smaker.
I fyra var det spenat, fetaost och skinka och i de andra fyra var det ost- och skinkpaj.

Pajdeg
(räckte till fyra små pajer)

4 dl dinkelmjöl
3 dl grahamsmjöl
2 msk krossade linfrön
0,5 dl rapsolja
250 g kesella lätt (1%)
1 ägg

Blanda ihop allt, ägget sist. Låt vila ca 30 minuter i kylen. Tryck eller kavla ut till pajformarna och nagga. Förgrädda ca 10 minuter i 250 grader.

Spenat, fetaost och skinka
400 g lättstuvad spenat
150 g fetaost i tärningar (10%)
150 g skinka
2 dl matlagningsgrädde eller mjölk (jag använde lättmjölk)
2 dl grovriven ost (17%)
2 ägg
peppar och salt

Varva spenat, fetaosten och skinkan i pajskalet. Vispa ihop resterande ingredienser till stanningen. Häll över och grädda på 175 grader ca 30-40 minuter.


Skinka och ost
300 g skinka
en liten purjolök
2 dl matlagningsgrädde eller mjölk (jag använde lättmjölk)
2 dl grovriven ost (17%)
2 ägg
peppar och salt

Skär skinkan och purjolöken och bryn ihop det i stekpannan i lite olja. Häll i pajskalet. Vispa ihop resten av ingredienserna till stanningen och häll över fyllningen. Grädda ca 20 minuter i 250 grader.

3 kommentarer:

Mi sa...

Åh vad sugen jag blir på paj nu! Vad bra tat du lagt ut recept, jag ska testa någon dag.

Mi sa...

att, skulle det förstås stå!

Anonym sa...

ååh va gott det såg ut :)